top of page
Zoeken

Het nieuwe normaal?

Je hoort het tegenwoordig overal om je heen als mensen hun telefoon opnemen: ‘Hoi… ja, druk-druk-druk. Kan ik je zo terugbellen?’ Het altijd maar druk-zijn lijkt het nieuwe normaal.

We zijn er goed in geworden om maar door te denderen in onze sneltrein omdat het blijkbaar hoort, omdat we niet zien hoe het anders kan of omdat we geen keuzes kunnen of durven te maken. Dit constante druk-zijn komt wel met een kostbaar prijskaartje: chronische stress en burn-out.


Week van de werkstress

Deze week is het de week van de werkstress. Maar wat is nou werkstress? Werkstress is stress vanwege een lastige situatie op het werk. Af en toe wat druk ervaren kan geen kwaad. Maar als je je gestrest voelt voor een langere periode kan dit leiden tot spanningsklachten of zelfs een burn-out. Je kunt te maken krijgen met de volgende symptomen:

  • Piekeren

  • Vermoeidheid

  • Geen focus

  • Vergeetachtig

  • Slecht slapen

  • Prikkelbaar

  • Hoofdpijn

  • Hoge bloeddruk

Genoeg redenen dus om te veel druk te voorkomen en werkstress te verminderen. Inzicht in de oorzaak is hierbij van groot belang. Spanning is per persoon verschillend maar een aantal redenen kunnen zijn:



· conflicten op je werk

· te veel werk in te weinig tijd

· geïntimideerd of gepest worden

· te weinig of te veel zelfstandigheid

· een baan die niet (meer) bij je past.






Hoe kun je werkstress verminderen?


1. Creëer Inzicht

Maak een lijstje met al je werkzaamheden. Zijn dit de werkzaamheden die je bij aanvang van je functie hebt afgesproken of zijn er inmiddels veel meer werkzaamheden bij in geslopen? Denk hierbij aan het bijhouden van de voorraad, het netjes houden van een wachtruimte of het vervangende werk van een zieke collega dat je bent blijven doen. Schrijf achter al deze werkzaamheden of ze je energie geven of energie nemen. Door hierin zelf actie te ondernemen, pak je weer een stukje regie en dus controle terug. Dit geeft rust. De volgende stap is in gesprek gaan met je leidinggevende.


2. Neem pauzes

Misschien heb je het gevoel dat je geen tijd hebt om even te dagdromen, met je collega te praten of te lunchen. Maar regelmatig je werk onderbreken zorgt er juist voor dat je lichaam en brein even ontspannen. Hierdoor kun je vervolgens een stuk beter concentreren. Dus voel je niet schuldig als je even snel de was ophangt, op kantoor ben je ook niet de volledige acht uur gefocust. Een slaapritme en genoeg slaap zijn ook belangrijk om de volgende werkdag vol energie te beginnen en werkstress te verminderen.


3. Ga bewegen

Regelmatig bewegen stimuleert je bloedsomloop waardoor stresslevels verlagen. Je moet juist bewegen als je stress voelt. De natuur helpt je hier graag een handje bij. Een wandeling helpt je lichaam om stresshormonen te verbranden en hormonen waar je je goed door voelt aan te maken. Dus geen excuses meer dat je te druk bent, ga mee wandelen in je pauze.


4. Breng focus aan

Zorg voor zo min mogelijk afleiding op je werk. E-mails, appjes en andere notificaties slaan je om je oren en halen je elke keer weer uit je concentratie. Plan daarom momenten in je dag wanneer je gefocust te werk gaat. Zet je telefoon uit of ga in een stilteruimte zitten en laat je collega's weten dat je even niet bereikbaar bent. Je zult zien dat je enorm veel gedaan krijgt waardoor een praatje met collega’s op andere momenten geen stress oplevert.


5. Stel prioriteiten

We maken ons allemaal wel eens druk over onnozele zaken. Maak daarom een overzicht van prioriteiten die voor je werk en privé belangrijk zijn. Leer relativeren door te bedenken hoe erg het is als je de taak niet afkrijgt en begin met je belangrijkste werk. Of begin met die taak die al weken in je hoofd zit maar waar je geen zin in hebt. Je zult zien dat dit een enorme voldoening geeft als deze klus geklaard is en het geeft weer ruimte in je brein.


6. Als je overal ‘ja’ op zegt, zeg je ‘nee’ tegen jezelf

Vraagt je leidinggevende of je nog extra werk kunt doen? Zeg dan gewoon een keer nee. Je leidinggevende begrijpt best dat je een privéleven hebt, moet zorgen voor je mentale en fysieke gezondheid en daarom niet (te vaak) wil overwerken. Als je werkgever je antwoord niet meteen accepteert, kom dan terug op het gesprek zoals bij punt 1 beschreven. Want als je tegen iedereen altijd maar 'ja' zegt, zegt je uiteindelijk 'nee' tegen jezelf en trek je altijd aan het kortste eind!

33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Yorumlar


bottom of page