Zoeken

Herken je een van deze tien signalen, dan wordt het tijd voor actie!

Je hebt inmiddels al wat leuke stappen gemaakt in je carrière en je bent best trots op wat je hebt bereikt. Het perfecte plaatje, je bent succesvol en je hebt alles goed voor elkaar. Je merkt alleen steeds vaker signalen dat je ander werk moet gaan doen. Je haalt stiekem geen voldoening meer uit je werk. Elke dag sleep je jezelf naar werk, maar het voelt als een sleur. Je piekert je rot over waar dit gevoel vandaan komt en je krijgt de kriebels bij de gedachten dat je dit werk nog voor langere tijd moet doen. Herken je dit?


Hoe lang wil jij nog met tegenzin naar je werk gaan?

Veel mensen blijven hangen in een functie waar ze eigenlijk geen voldoening meer uit halen. Wat mij betreft is elke persoon die met tegenzin naar zijn werk gaat er één te veel. Je brengt een groot gedeelte van je tijd door op het werk en dan kan je maar beter iets doen waar je energie uithaalt, waar je jouw talenten optimaal benut en trouw kunt zijn aan jezelf.

Signalen dat je ander werk moet gaan doen.

Het is enorm makkelijk om voorbij te gaan aan signalen dat je ander werk moet gaan doen. En dat snap ik ook wel. Je wilt eigenlijk geen gezeur in je leven en verandering is eng en onzeker. Toch willen deze signalen je iets vertellen. Het helpt niet om voorbij te gaan aan de signalen die je krijgt en streng te zijn voor jezelf. Voor je het weet loopt het uit de hand, raak je overbelast of nog erger beland je in een burn- of bore-out. Hieronder 10 signalen dat je ander werk moet gaan doen, herken je er een of misschien wel meerdere?


1. Fysieke klachten

Het hebben van fysieke klachten als rugpijn, schouderklachten of regelmatig ziek zijn. We leggen niet direct een relatie met het werk. Fysieke klachten kunnen ontstaan bij langdurig aanhouden van stress. Je lichaam vertelt je dat het stressniveau oploopt. Houd dit voor jezelf maar eens een tijdje bij.


2. Je dag wegdromen

Dagdromen kan iets positiefs zijn, want even een momentje uit het raam staren kan veel creativiteit oproepen. Maar betrap jij jezelf stiekem op Insta of scrol je telkens vaker door sites zonder een doel? Of grijp je elke kans aan om je te laten afleiden door je collega’s om een praatje te maken? De kans is groot dat je werk je niet voldoende uitdaagt.


3. Uitstelgedrag

Ik zie dit regelmatig gebeuren bij vrouwen die twijfelen of ze wel of niet een stap in hun carrière willen zetten. Voortdurend stellen ze dingen uit van een beslissing nemen tot naar de sportschool gaan. Ben jij inmiddels de koningin van het uitstellen geworden? Het is een belangrijk signaal, want waarom zou je dingen uitstellen als je er plezier uithaalt?


4. Niet kunnen slapen

Het niet lekker kunnen inslapen, piekeren, lijstje naast je bed om nog snel even de laatste dingen voor morgen te noteren, woelen en uiteindelijk frustratie omdat je niet kunt slapen. Alleen al van het idee word je spontaan moe. Gevolg hiervan is dat je je dag start zonder energie en je ergens op de dag je slaap/energie in wil halen. Je komt in een vicieuze cirkel. Een dringend signaal dat het niet goed met je gaat. Slaap jij ook regelmatig slecht?


5. Je niet kunnen concentreren

Kan je je niet concerteren op de woorden die je collega uitspreekt? Lukt het maar niet om dat belangrijke verslag te schrijven? Kan je opeens moeilijk jouw werk ordenen of afkrijgen? Soms heb je weleens zo’n dag, maar als je merkt dat dit de overhand neemt dan mag het je aandacht hebben.


6. Klagen

Betrap jij jezelf erop dat je telkens vaker klaagt over je werk? Kan je er geen positief woord meer over zeggen of reageer je voortdurend cynisch? Mijn oma zei altijd niet klagen maar dragen, waarmee ze wilde zeggen dat je vooral niet moet gaan hangen in je emotie en dat je in actie moet komen en niet moet mopperen. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar toch hielp het mij enorm om dingen in perspectief te zien.


7. Bijna maandag, zucht..

Herken je dat, naarmate het weekend vordert, zo richting zondagmiddag/avond slaat de stemming om en begint het piekeren over de volgende werkdag. De spanning bouwt zich langzaam op en voordat je het weet zit je al midden in een drukke planning in jouw hoofd. Denk jij ook vaak op zondag aan het werk? En zijn dat dan geen positieve gedachten. Kijk je als een berg op naar de eerste werkdag? Let dan goed op wat het signaal jou te vertellen heeft.


8. Geen leuk mens zijn voor je omgeving

Let op! Ben jij al een tijd geen leuk mens voor je gezin, vriendinnen en collega’s? Hoor je jezelf telkens kortaf reageren, neem je geen tijd voor je omgeving en verwacht je van alles, maar geef je zelf niets terug? Hoe lang gaan ze dit nog van jou tolereren?


9. Je leeft voor de weekenden en vakantie

‘Ach als ik op vakantie ben geweest, dan komt het echt wel weer goed met mij’. Ik hoor het regelmatig voorbij komen. Het werkt... maar niet voor lang. Kijk jij ook telkens weer uit naar het weekend of die fijne vakantie die je in het vooruitzicht hebt? En gaat je focus en gedachten alleen hier nog naar uit? Echt er is niets mis met deze gedachte, maar het gaat wel fout als je alleen hier nog voor leeft en je een aversie hebt tegen die andere 5 dagen in de week.


10. Geld je enige motivatie is

Besef dan dat je 1 keer per maand een geluksmomentje hebt, dat is rond de 25e van elke maand. Alle andere dagen zijn een grote worsteling. Als je salaris je enige motivatie is, hoeveel waarde hecht je dan aan de rest? Of neem je dit voor lief?


Wil je ontdekken wat je echt wilt?

Hartstikke goed, voelen dat je in actie wilt komen is de eerste stap. De tweede stap maak ik makkelijk voor je. Je hoeft hiervoor alleen maar het contactformulier onderaan de pagina in te vullen en je tweede stap is gezet. De rest... daar help ik je graag bij!





41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven