Zoeken

Positief denken, heerlijk voor je brein!

Toen ik op mijn geliefde eiland Texel was, zag ik dit bord staan. Tuurlijk als je op vakantie bent, zie je het liefste een blauwe lucht met een heerlijk zonnetje. Maar deze dag was het zwaar bewolkt. Niet echt iets wat ik me bij mijn vakantie had voorgesteld, totdat ik dit bord zag. De kracht van positief denken, samengevat in de tekst op deze foto. Het toverde in ieder geval een grote glimlach om mijn mond.


Positieve gedachten helpen je bij het genieten van je leven en het bereiken van jouw doelen. Het is niet makkelijk om vooral positieve gedachten op te roepen, zeker niet als het leven je even tegenzit. Meer positieve gedachten zorgen voor meer geluk en succes in je leven. Je zit lekkerder in je vel, ervaart meer zelfvertrouwen en voelt je beter over jezelf.


Je omgeving speelt een belangrijke rol bij positief denken. Toch kun je ook los van je omgeving aan de slag met jezelf. Hoe vaak denk jij bewust positief over jezelf? Hoe vaak kijk jij naar je successen uit het verleden? Ben je trots op wat je hebt bereikt of neem je het gewoon voor lief?

Positief denken over jezelf begint bij jezelf. Een oefening die ik vaak met mijn klanten doe is om de drie grootste successen uit te werken op verschillende lagen van je bewustzijn. Successen zitten niet altijd in hele grootse dingen, zoals het behalen van een diploma, maar het kunnen ook kleine successen zijn, zoals dat kopje thee wat je jezelf gunt terwijl er nog volle wasmanden op je staan te wachten. Juist door te kijken naar je (kleine) successen ga je steeds meer jouw successen waarderen. En daardoor ga je weer positiever naar jezelf kijken.





Het lijkt zo simpel om vaker en meer positief te denken. Toch blijkt de praktijk een heel ander verhaal. De volgende tips kunnen je helpen om positief te blijven denken:


Tip 1: Weet dat je keuzevrijheid hebt


Jij hebt de keuze om vooral negatief of positief te denken. Dit is letterlijk een keuze die je op ieder moment van de dag kunt maken. Jij bepaalt waar je je door laat leiden.


Tip 2: Werk bewust aan positiever denken


Ontwikkel gewoontes die je helpen om positiever te denken. Zo kun je bijvoorbeeld de eerste vijf minuten van de dag besteden aan positief denken. Maak er vervolgens een gewoonte van om dit iedere te doen of koppel het aan een activtieit die elke dag weer terugkomt.


Tip 3: Wees je bewust van wat je negatieve energie geeft


Kijk je vaak het nieuws? Veel van het nieuws is negatief. Niet iets waar je misschien direct bij stil staat, maar het is wel zo. En hoe zit dit verder met je omgeving? Geven je vrienden jou positieve energie of kosten ze juist energie?


Tip 4: Verander kleine dingen


Vervang het nieuws kijken door het lezen van een inspirerend boek of een fijne wandeling. Besteed minder tijd aan mensen die je energie kosten en meer aan mensen die je energie geven. Hoeveel tijd besteed jij aan social media? Bedenk wat je ook met deze tijd kan doen. Deze kleine dingen zijn uiteindelijk de grote dingen.


Tip 5: Ontspan meer


Take it easy. Wanneer je veel stress hebt zul je eerdere geneigd zijn om vaker negatief te denken. Wat kun je doen om vaker te ontspannen? En doe dat vaker! Gun het jezelf.


Tip 6: Vergelijk jezelf met jezelf


Vergelijk jezelf niet met anderen, maar alleen met jezelf. Alleen daardoor kun je al veel positiever worden. Je bent goed zoals je bent.


Tip 7: Neem jezelf niet te serieus


Vooral ambitieuze mensen hebben vaak de neiging om zichzelf te serieus te nemen. Lach iets meer. Ontspan. Wees ambitieus, maar overdrijf het niet. En vergeet vooral niet te genieten!


Tip 8: Verwen jezelf met een paar dagen Texel :-)


Mijn oplaadpaal, mijn stekker en mijn inspiratiebron is de zee. Heerlijk uitwaaien tijdens een lange wandeling met de hond, wegmijmerend en dan dit bord tegenkomen. Een genietmomentje, een met een grote glimlach!




26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven